Flash News

ഇൻസൈറ്റ് ബ്ലോഗിലേക്ക് സ്വാഗതം.

Friday, April 29, 2022

കെ.ഇ.ആർ.ഭേദഗതി 2022 -ഒരു പഠനം

 

കെ..ആർ.ഭേദഗതി -ഒരു പഠനം

സർക്കാർ ഉത്തരവ് നം 05/2022 പൊ.വി..തീ. 18/04/2022 പ്രകാരം കെ..ആറിൽ ചില പ്രധാന ഭേദഗതികൾ ഉൾപ്പെടുത്തിയിരിക്കുന്നു. ഇതു സംബന്ധിച്ച് ഒരു സമഗ്രമായ പഠനമാണ് ഇവിടെ കൊടുക്കുന്നത്. ഇത് തീർത്തും വ്യക്തിപരമായ അഭിപ്രായമാണ്.


ഈ ഭേദഗതികൾ ഉൾപ്പെടുത്തിയതിന്റെ സാഹചര്യം ആദ്യം മനസ്സിലാക്കണം.

ഇത് ഉത്തരവിന്റെ നോട്ടിൽ പറയുന്നുണ്ട്

1.Government have decided to process and issue orders on staff fixation in the schools and the approval of appointments in the aided schools through online web portal, ‘SAMANWAYA’. It is necessary to take measures to curb the practice of creating additional divisions and posts with bogus admissions and forged attendance. Government have decided to sanction additional
divisions and posts only after a thorough verification in the manner decided by the Government. It has been decided to sanction additional divisions and posts only with effect from 1st October of the year and to reduce the divisions and posts whenever already sanctioned staff strength is affected by the fall in the pupil strength on rolls without sufficient reason at any time during the academic year up to 31st January.

സർക്കാർ 2019 മുതൽ തസ്തിക നിർണ്ണയവും നിയമനാംഗീകാരവും (എയ്ഡഡ്) സമന്വയ ഓൺലൈൻ പോർട്ടൽ വഴി ആക്കിമാറ്റി. ബോഗസ് അഡ്മിഷൻ, തെറ്റായ ഹാജർ എന്നീ തരത്തിൽ അധിക തസ്തികകളും ഡിവിഷനുകളും സൃഷ്ടിക്കപ്പെടുന്നത് നിർത്തലാക്കേണ്ടതുണ്ട്.അധിക തസ്തികകൾ അനുവദിക്കുന്നതിന് സർക്കാർ തീരുമാനിച്ച രീതിയിൽ കൃത്യമായ പരിശോധനകൾക്ക ശേഷം മാത്രമേ അനുമതി നൽകേണ്ടതുള്ളൂ.അധിക ഡിവിഷനുകൾക്കും തസ്തികകൾക്കും ഒക്റ്റോബർ 1 ന് മാത്രമേ പ്രാബല്യം നൽകേണ്ടതുള്ളൂ. മാത്രമല്ല, പ്രത്യേക സാഹചര്യത്തിലല്ലാതെ കുട്ടികളുടെ എണ്ണം കുറഞ്ഞാൽ അതിന്റെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ അതാത് അകാകദമിക വർഷത്തിലെ ജനുവരി 31 വരെയും നിലവിലെ തസ്തിക കുറക്കാനാവണം. (പെരുപ്പിച്ചു കാണിച്ച എണ്ണത്തിന്റെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ നിലനിറുത്തപ്പെട്ട ഡിവിഷനുകൾ ജനുവരി 31 വരെ കുറക്കാൻ കഴിയണം)

2.Besides, the Hon'ble High Court of Kerala, in its Judgment dated 17 thDecember, 2015, in W.P.(C) No.19008/13, has set aside certain amendments made to the Kerala Education Rules, 1959 vide notification issued under G.O. (P) No. 154/14/G.Edn dated 11th August, 2014 and published as S.R.O No. 485/2014.Government have, therefore, decided to amend the Kerala Education

Rules, 1959 to give effect to the aforementioned changes

മാത്രമല്ല, W.P.(C) No.19008/13 ലെ 2015 ഡിസമ്പർ 17 ലെ ബഹു ഹൈക്കോടതി വിധി പ്രകാരം G.O. (P) No. 154/14 തീ 11/08/2014 പ്രകാരം കെ..ആറിൽവരുത്തിയ ചില ഭേദഗതികൾ റദ്ദാക്കിയിട്ടുമുണ്ട്. ഈ കാര്യം ചട്ടതിൽ ഉൾപ്പെുടുത്താനുമാണ് ഇപ്പോൾ ഭേദഗതികൾ ഇറക്കിയത്.


G.O. (P) No. 154/14 തീ 11/08/2014 പ്രകാരം കെ..ആറിൽവരുത്തിയ ഭേദഗതികൾ


Kerala Education (Amendment) Rules (2014)

They shall be deemed to have come into force on 01/10/2011.

2.Amendment of Rules in KER 1959

(1) In Chapter III, after sub-rule (5) of rule 9 the following sub-rule shall be inserted, namely:

"(6) The Manager shall make appointments against the sanctioned post and against the vacancies as notified by the Government".

(2) In chapter XIV A:

(a) in rule 1:

i) sub-rule (1), in the last sentence, for the words, "from time to time for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy", the following words shall be inserted, namely:

"from time to time, for reporting the vacancies to the Government, for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy notified by the Government":

(b) in Rule 51 A a third proviso shall be included, namely:

"Provided further that preference shall be given to teachers from Teachers Bank for appointment in vacancies as specified in Rule 7 of Chapter XXI".

(3) In Chapter XV, after rule 20, the following rule shall be inserted, namely:

"21. There shall be a Teacher Appraisal Committee approved by the Government at the revenue district level under the Chairmanship of a well reputed educational expert and the Deputy Director of Education in the district concerned shall be the Convener. The other members of the Committee shall be appointed as may be specified by the Director. The Committee shall appraise the performance of teachers once in three years and shall suggest measures for their efficiency and enrichment".

(4) after Chapter XX, the following chapter shall be inserted, namely:

"CHAPTER XXI: RECRUITMENT OF TEACHING AND NON-TEACHING STAFF IN AIDED SCHOOLS

1. Candidates possessing the qualification prescribed by the Government from time to time shall be appointed by the Managers as teaching and non-teaching staff in aided schools against the vacancies as notified by the Government.

2. Whenever regular vacancies occur including the anticipated vacancies as on the 31st May of the succeeding year in aided schools, the Manager and the Head Master concerned shall report such vacancies to the District Educational Officer/Assistant Educational Officer concerned with in a period of 7 days.

3. The District Educational Officer/Assistant Educational Officer shall report the category wise vacancies to the Director.

4. The Director, shall prepare the category wise, district wise vacancies as per the direction of the Government by notification on or before 30th April every year.

5. On receipt of the application from the fully qualified candidates the Managers shall appoint them against the notified vacancies in their schools o the reopening day itself every year.

6. On line approval shall be accorded after proper verification as per the rules and directions of the Government on or before 30th June every year.

7. Appointments to vacancies occur due to exemption of Head Teacher from Class charges as per Rule 1 (iii) & (iv) Chapter XXIII, leave vacancies and short term vacancies including vacancies of teachers deputed for training shall be filled up from among the list of fully qualified hands supplied from Teachers Bank. The Teachers Bank is a temporary arrangement for retaining excess teachers for suitable deployment to schools. The eligibility criteria of teachers for inclusion in Teachers Bank and the guidelines for their deployment shall be decided as per the orders issued by Government from time to time. Appointment from Teachers Bank shall have no claim for future appointment in schools other than their parent schools.(Only sustained rule )



(1) In Chapter III, after sub-rule (5) of rule 9 the following sub-rule shall be inserted, namely:

"(6) The Manager shall make appointments against the sanctioned post and against the vacancies as notified by the Government".,

(2) In chapter XIV A:

(a) in rule 1:

i) sub-rule (1), in the last sentence, for the words, "from time to time for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy", the following words shall be inserted, namely:

"from time to time, for reporting the vacancies to the Government, for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy notified by the Government":

(b) in Rule 51 A a third proviso shall be included, namely:

"Provided further that preference shall be given to teachers from Teachers Bank for appointment in vacancies as specified in Rule 7 of Chapter XXI".

(3) In Chapter XV, after rule 20, the following rule shall be inserted, namely:

"21. There shall be a Teacher Appraisal Committee approved by the Government at the revenue district level under the Chairmanship of a well reputed educational expert and the Deputy Director of Education in the district concerned shall be the Convener. The other members of the Committee shall be appointed as may be specified by the Director. The Committee shall appraise the performance of teachers once in three years and shall suggest measures for their efficiency and enrichment".

5. in Chapter XXIII

(a) in rule 1, after item (ii) of clause (b) the following item shall be inserted, namely:

"(iii) if the strength of pupils in classes 1 to 5 exceeds 150 the post of Head Master shall be sanctioned over and above the class divisions admissible":

(b) after clause (iii) of rule 5 the following clause shall be inserted, namely:

"(v) if the strength of pupils in classes 6 to 8 exceeds 100, the posts of Head Master shall be sanctioned over and above the class divisions admissible":(Sustained)

(c) for rule 12, the following rule shall be substituted, namely:

"12.(1) The strength of teaching staff in each school shall be fixed by the Educational Officer (Assistant Educational Officer in LP/UP and District Educational Officer in HSA) as per the effective strength of pupils reckoned for the year 2010-11 and shall remain permanent unless and until the Government deems fit to revise them based on Unique Identification Number (UID) of students. Additional posts over and above the strength of teaching staff fixed shall be created only:

(i) subject to the availability of accommodation.

(ii) by determining the actual number of pupils in each school using Unique Identification Number (UID) as per the following procedure:

1. The existing staff strength shall be given by the Head of schools to the DEOs/AEOs concerned on 31st March or the last working day every year.

2 The details of UID based students strength as on 6th working day shall be updated using school code and it should be locked by 5 p.m. of the 6th working day

3. The DEO/AEOs concerned shall verify the data from 7th to 15th June and confirm it

4. By 15th June the DEOs/AEOs concerned shall certify and forward the details to the Deputy Directors of Education concerned.

5. Hard Copy of the data verified shall be kept in the offices concerned for verification of the Director Public Instruction.

6. The fixation of staff of each school shall be finalised by the educational officer not later than 15th July every year. The orders of staff fixation shall take effect on the 15th of July every year.

(iii) against the vacancies as notified by the Government.

(2) for the purpose of fixing the number of divisions rule 23 of Chapter VI shall be applied".

(d) the rule 12 (B) shall be deleted,

(e) The teachers of aided schools included in the appended list of G. O. (P) 199/11/G.Edn. dated 1-10-2011 stand approved w.e.f. 1-6-2011 on condition that the educational officers concerned shall ensure that they are appointed against regular vacancies and are otherwise qualified. Their prior service shall not be reckoned for any service benefits but shall only be deemed to commence afresh w.e.f. 1-6-2011.

----------------------------------------------------------------------------------------


W.P.(C) No.19008/13 ലെ 2015 ഡിസമ്പർ 17 ലെ ബഹു ഹൈക്കോടതി വിധി പ്രകാരം പാര 84 (iii)


(iii) The amendments made to the KER as per S.R.O.No.485/2014 [G.O.(P) No.154/2014/G.Edn. dated 11.08.2014] would have only prospective application. The amendment made by Rules 2(1), 2(2)(a), 2(2)(b) and 2(3) of the Amendment Rules of 2014 would stand set aside, as being arbitrary and unreasonable. Amendment Rule 2(4) introduces connected cases Chapter XXI to the KER in which Chapter, Rules 1 to 6 would stand set aside, again as being arbitrary and unreasonable. Rule 7 in Chapter XXI alone would be sustained. Amended rule 2(5)(a) and 2 (5)(b) would be sustained. Amended Rule 2(5)(c), being the substitution of Rule 12 of KER would also be sustained; but, however, finding the effective strength of pupils reckoned for the academic year 2010-11, made permanent; as being ultra vires the provisions of the KE Act and the other provisions of the KER, as also running counter to the provisions of the RTE Act. The procedure for staff fixation orders based on UID would stand sustained. Amended Rule 2(5)(2)(d) would be sustained, while clause (e) of the said Rule would stand set aside.


ബഹു കോടതി നിലനിർത്തിയ ഭേദഗതികൾ ബോൾഡാക്കിയതാണ്

-------------------------------------------------------------------------------

ഇനി പുതിയ ഭേദഗതികൾ പരിശോധിക്കാം

എസ്.ആർ.ഒ നമ്പർ 375/2022 പ്രകാരം (സർക്കാർ ഉത്തരവ് നം 05/2022 പൊ.വി..തീ. 18/04/2022) നിലവിൽ വന്ന ഭേദഗതികൾ

These rules may be called the Kerala Education (Amendment) Rules, 2022.
(2) They shall come into force at once.
2. Amendment of the rules.-In the Kerala Education Rules, 1959,


(1) in Chapter III, in rule 9, sub-rule (6) shall be omitted

അദ്ധ്യായം 3 ചട്ടം 9 ഉപ ചട്ടം 6 ഒഴിവാക്കി

Chapter III,

(6) The Manager shall make appointments against the sanctioned post and against the vacancies as notified by the Government".(.154/14 പ്രകാരം മാറ്റം വരുത്തിയ ഭാഗം)

(2)in Chapter VI,(a) in rule 15,-
(i) in item (iii), the following ‘Note’ shall be inserted, namely:-
"Note:-The teacher in charge of a class in standard IX and X shall report the details of such absentees to the Headmaster or Headmistress or Vice-Principal, as the case may be, so as to remove them from the rolls under these rules.”;


പുതിയ അദ്ധ്യായം 6 ചട്ടം 15.

15.Removal of pupils from the Rolls- A pupil shall be removed from the rolls, if

(i) he has passed the highest class in the school, or

(ii) his transfer certificate has been issued; or

(iii) he has been absent without leave for fifteen working days

consecutively; or has been continuously absent for 5 working days from the re-opening day; or

"Note:-The teacher in charge of a class in standard IX and X shall report the details of such absentees to the Headmaster or Headmistress or Vice-Principal, as the case may be, so as to remove them from the rolls under these rules.”;

കുട്ടി ഹാജരാകാതെ റിമൂവ് ചെയ്യുന്ന സാഹചര്യത്തിൽ കുട്ടി 9,10 ക്ലാസുകളിൽ പഠിക്കുന്നവരാണെങ്കിൽ അതാത് ക്ലാസ അദ്ധ്യാപകർ ഈ ഹാജരില്ലാത്ത കുട്ടികളുടെ വിവരം പ്രധാനാദ്ധ്യാപകൻ/പ്രധാനാദ്ധ്യാപിക/വൈസ് പ്രിൻസിപ്പൽ (ആരാണോ സ്ഥാപന മേധാവി ) വിവരം അറിയിക്കണം



(ii) after rule15, the following rule shall be inserted, namely:

"15A. The teacher in charge of a class in standard I to VIII shall report the details of pupils who has been absent without leave for fifteen working days consecutively or who has been continuously absent for five working days from the re-opening day to the Headmaster or Headmistress or Vice Principal, as the case may be. The Headmaster or Headmistress or Vice Principal, as the case may be, shall take immediate follow up actions in consultation with the local authority in terms of section 9 of the Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009 (Central Act 35 of 2009).";

1 മുതൽ 8 വരെ ക്ലാസുകളിൽ പഠിക്കുന്ന കുട്ടി ആദ്യ 5 ദിവസമോ ,തുടർച്ചയായി 15 ദിവസമോ ഹാജരില്ലാതെ വന്നാൽ സ്ഥാപന മേധാവി അതത് ലോക്കൽ അധികാരികളുമായി (കേന്ദ്ര വിദ്യാഭ്യാസ അവകാശ നിയമം 2009-സെക്ഷൻ 9 പ്രകാരമുള്ള) ബന്ധപ്പെട്ട് തുടർനടപടികൾ സ്വീകരിക്കണം

(b) in rule 23, in the opening sentence, after the words “The maximum strength of a class division”, the words and figures “in standards IX and X” shall be inserted.

പുതിയ ചട്ടം 23.

23. Maximum strength of a class Division :- The maximum strength of a class division in standards IX and X shall be 45, but excess admission up to 50 will be allowed.
When there are more than 50 students a second division may be opened, when the strength exceeds 95 a third division, and so on].
Provided that the Educational Office r, may, for sufficient reasons allow retention of excess strength over 50 in a class division.

(c) after rule 23, the following rule shall be inserted, namely:-

23A. Teacher-Pupil ratio.- The teacher-pupil ratio for standards I to VIII shall be as specified in the SCHEDULE to the Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009 (Central Act 35 of 2009).”. RTE ACT

പുതിയ ചട്ടം 23

(1 മുതൽ 8 വരെയുള്ള ക്ലാസുകളിലെ അദ്ധ്യാപക -വിദ്യാർത്ഥി അനുപാതം കേന്ദ്ര വിദ്യാഭ്യാസ അവകാശ നിയമം 2009 ലെ ഷെഡ്യൂൾ പ്രകാരമായിരിക്കും)


 

( 3) in Chapter VII, in rule 6, after sub-rule (1), the following Note shall be inserted, namely:-

Note:-The teacher in charge of a class shall mark the attendance of the physically present pupils properly. If forged attendance is detected, the teacher in charge of that class shall be held personally responsible. ”.


പുതിയ ചട്ടം 6 അദ്ധ്യായം 7-ഹാജർ പട്ടിക

6. Attendance Register - (1) Every School shall maintain an Attendance Register in Form 6 for each division of every Standard

Note:-The teacher in charge of a class shall mark the attendance of the physically present pupils properly. If forged attendance is detected, the teacher in charge of that class shall be held personally responsible. ”.


കുട്ടികളുടെ ഹാജർ മാർക്കു ചെയ്യുന്നതിൽ കൃതൃിമത്വം കണ്ടെത്തിയാൽ ക്ലാസ് അദ്ധ്യാപിക വ്യക്തിപരമായി അതിന് ബാദ്ധ്യസ്ഥനാണ് എന്ന് കൂട്ടി ചേർത്തു

(4) in Chapter XIV A,-

(a) in rule 1, in sub-rule (1), for the words “for reporting the vacancies to the Government for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy notified by the Government”, the words “for ascertaining the availability of qualified hand and for filling up vacancy.” shall be substituted;


പുതിയ ചട്ടം 1(1) അദ്ധ്യായം 14

1. (1) Managers of Private Schools shall appoint only candidates who posses the prescribed qualification. As far as High School classes are concerned the appointment shall be made with due regard to the requirement of subjects as determined by Director of Public Instruction with reference to the curricula of studies. Whenever vacancy occurs, the manager shall follow the directions issued by Government from time to time, for ascertaining the availability of qualified hand 3 and for filling up vacancy. .154/2014 നു മുമ്പുണ്ടായിരുന്ന അതേ രീതിയിലാക്കി


(b) in rule 8,-

(i) in sub-rule (1), for the opening sentence, the following sentence shall be substituted, namely:-

The appointment order signed by the Manager and the teacher along with other documents, as required by the Director, from time to time, shall be submitted by the Manager to the Educational Officer for approval through ‘SAMANWAYA’, the web portal provided by the Department of General Education for the purpose of approval of appointments and fixation of the staff strength in the schools, within fifteen days from the date of joining duty

of the appointee in the manner prescribed by the Director.”;

ിയമനാംഗീകാര അപേക്ഷ സമന്വയ വഴിയായിരിക്കണം എന്ന് ചട്ടത്തിൽ ഉൾപ്പെടുത്തി

(ii) in sub-rule (2),-

(a) after the words “may approve the appointment” the words and symbols “through ‘SAMANWAYA’” shall be inserted;

നിയമനാംഗീകാരം സമന്വയ വഴിയായിരിക്കണം എന്ന് ഉൾപ്പെടുത്തി

(b) for the words “one copy shall be forwarded by the Educational Officer to the teacher through the Manager and another copy forwarded to the Manager to be filed in the school records.” the words “one copy shall be forwarded by the Educational Officer to the Manager and four copies to the Headmaster or Headmistress or Vice- Principal, as the case may be, so as to

give a copy to the teacher and the remaining copies for various official purposes.” shall be substituted;

നിയമനാംഗീകാരം സംബന്ധിച്ച ഉത്തരവ് 1 കോപ്പി മാനേജർക്കും 4 കോപ്പി സ്ഥാപന മേധാവിക്കും നൽകാൻ ചട്ടം ഭേദഗതി വരുത്തി.


(iii) after sub-rule (2), the following proviso shall be inserted, namely:- “Provided that the additional posts sanctioned in terms of sub- rule (6) of rule 12 of Chapter XXIII shall be filled up only in terms of sub-rule(2) of rule 7 of Chapter XXI.”;

അധിക തസ്തികകളിലെ നിയമനം അദ്ധ്യായം 21 ചട്ടം 7 (2) പ്രകാരമാക്കി.



അദ്ധ്യായം 21 ചട്ടം 7 (2)


Subject to rules 43,51A and 51B of Chapter XIVA,the additional posts, irrespective of category, on staff fixation shall be filled up by manager by appointing teachers from among the list of protected teachers in the Teachers Bank,with the permission of the Deputy Director (Education) concerned and by appointing teachers otherwise than from the Teachers Bank in the ratio 1:1 respectively.

28/02/2019 ന് ഉത്തരവായ സ..നം. 3/2019 പ്രകാരം കെ..ആറില്‍ ചില ഭേദഗതികള്‍ വരുത്തിയിട്ടുണ്ട്.S.R.O നമ്പര്‍ 166/2019 പ്രകാരമാണ് ഈ പരിഷ്കരണം ഉത്തരവായിട്ടുള്ളത്


(iv) in rule 51 A, the third proviso shall be omitted.


"Provided further that preference shall be given to teachers from Teachers Bank for appointment in vacancies as specified in Rule 7 of Chapter XXI".(ഒഴിവാക്കിയ ഭാഗം)

(5) in Chapter XV,rule 21shall be omitted.

21. There shall be a Teacher Appraisal Committee approved by the Government at the revenue district level under the Chairmanship of a well reputed educational expert and the Deputy Director of Education in the district concerned shall be the Convener. The other members of the Committee shall be appointed as may be specified by the Director. The Committee shall appraise the performance of teachers once in three years and shall suggest measures for their efficiency and enrichment". (ഒഴിവാക്കിയ ഭാഗം)

(6) in Chapter XXI, rules 1, 2, 3, 4, 5 and 6 shall be omitted.

I. Candidates possessing the qualification prescribed by the Government from time to time shall be appointed by the Managers as teaching and non-teaching staff in aided schools against the vacancies as notified by the Government.


2. Whenever regular vacancies occur including the anticipated vacancies as on the 3Ist May of the succeeding year in aided schools, the Manager and the Head Master concerned shall report such vacancies to the District Educational Officer/Assistant Educational Officer concerned with in a period of 7 days.


3. The District Educational Officer/Assistant Educational Officer shall report the category wise vacancies to the Director.


4. The Director , shall prepare the category wise, district wise vacancies as per the direction of the Government by notification on or before 30th April every year.


5. On receipt of the application from the fully qualified candidates the Managers shall appoint them against the notified vacancies in their schools on the reopening day itself every year.


6. On line approval shall be accorded after proper verfication as per the rules and directions of the Government on or before 30th June every year.

(ഒഴിവാക്കിയത്-ഇതെല്ലാം ബഹു ഹൈക്കോടതി റദ്ദ് ചെയ്തവയാണ്)

(7) in Chapter XXIII,-

(a) in rule 12,(i) for sub-rule (1), the following sub-rule shall be substituted, namely:-

( 1 ) . Fixation of Staff Strength.- Subject to the availability of accommodation, the strength of teaching staff in each school shall be fixed and orders shall be issued by the Educational Officer through 'SAMANWAYA' in accordance with the above general provisions and the rules hereunder, by 15th July of each year, after finalizing the number of divisions in each class based on the strength of pupils on the roll having Unique Identification Number (UID) as on the sixth working day from the  re opening day in June. The Unique Identification Number (UID) strength shall be taken from ‘Sampoorna’, the school management system, provided by the Department of General Education.”;

തസ്തിക നിർണ്ണയ ഉത്തരവ് സമന്വയ വഴിയാക്കി

(ii) in sub-rule (2), after the word and figures “rule 23” the words,figures and letter “and rule 23A” shall be inserted;

(iii) after sub-rule (2), the following sub-rules shall be inserted,namely:-

(3) The orders of staff fixation except in the case of additional divisions or additional posts, shall take effect on the 15th July of every year. Date of effect of the additional divisions or additional posts sanctioned shall be the 1st October of the year. Ordinarily the strength of staff sanctioned for a year shall have effect till the 14th July of the succeeding year provided the divisions or posts sanctioned in it are not reduced in terms of sub-rule (8).

(4) In a school where additional division or additional posts are found necessary, the Educational Officer shall make a surprise visit to the school and conduct a preliminary verification so as to ascertain the genuineness of the pupil’s strength by checking the entire details of both the pupils present and absent on that day with their Unique Identification Number (UID) and other school records. On such verification, if the requirement for additional division or additional post is found on valid grounds, the details on it shall be submitted to the Director on or before the 15th July of each year through web portal ‘SAMANWAYA’ for getting its sanction from the Government. The submission of details through 'SAMANWAYA' shall also be duly recorded in the staff fixation order.

(5) On receipt of the details regarding the additional divisions and additional posts as specified in sub-rule (4), the Director shall conduct a detailed verification on the spot on such details through the Super Check Officer or any other authority as decided by the Government. Thereafter the Director shall submit the details along with an affidavit of on the spot verification and due recommendation to the Government through web portal ‘SAMANWAYA’ on or before the 31st August of the year.

(6) On the strength of the affidavit of on the spot verification and the recommendation of the Director and on the basis of further verification, if necessary, the Government shall issue orders by sanctioning the additional divisions or posts through web portal 'SAMANWAYA', if admissible or order otherwise,if inadmissible. Such order shall be passed by the 30th September of the year. Thereupon, the Educational Officer shall revise the staff fixation order accordingly. Date of effect of the additional divisions or additional posts so sanctioned shall be as prescribed under sub-rule (3).

(7) The Manager or the affected parties shall have a right to apply for the review of the order passed by the Government in terms of sub-rule (6) within 30 days from the date of the order.

(8) Notwithstanding anything contained in these rules, if a fall in the pupil’s strength occurs on the rolls of a school at any time till 31st January of the year, which is found sufficient to affect the number of divisions or posts sanctioned, the Headmaster or Headmistress or Vice-Principal shall report the fact to the Educational Officer at once through the web portal ‘SAMANWAYA’. The Educational Officer, on verification of the report, if found sufficient reasons to reduce the class, division or post, shall revise the staff fixation order accordingly within twenty days from the date of receipt of the report of the Headmaster or Headmistress or Vice-Principal: Provided that no order under this rule shall be issued without notice to the parties who are likely to be affected thereby. The reduction of divisions or posts shall have effect only from the date of order of the Educational Officer. The appeal provision laid down under rule 12 D is applicable against the revised order.”;

തസ്തിക നിർണ്ണയം സംബന്ധിച്ച് അദ്ധ്യായം 23 ൽ പുതിയ 23 എ ചട്ടം ഉൾപ്പെടുത്തി

ഉപചട്ടം 2 നുശേഷം ഉപചട്ടം3മുതൽ കൊണ്ടുവന്നു

ഉപ ചട്ടം 3-അധിക തസ്തിക/ഡിവഷൻ ഒഴികെയുള്ള തസ്തിക നിർണ്ണയം ജൂലൈ 15 നു പ്രാബല്യത്തിൽ വരും . അധിക തസ്തിക/ഡിവഷൻ പ്രാബല്യത്തീയ്യതി ഒക്റ്റോബർ 1 ആയിരിക്കും.മുൻ വർഷത്തെ തസ്തിക നിർണ്ണയ ഉത്തരവിന് സ്വാഭാവികമായി ഈ വർഷം ജൂലൈ 14 വരെ പ്രാബല്യമുണ്ടായിരിക്കും.( മുൻ അദ്ധ്യയന വർഷത്തിൽ ജനുവരി 31 വരെ കുറവ് വരുത്തിയിട്ടുണ്ടെങ്കിൽ അത് ആയിരിക്കും അടുത്ത ജൂലൈ 14 വരെ പ്രാബല്യത്തിലുണ്ടായിരിക്കു ക)

ഉപ ചട്ടം 4-അധിക ഡിവിഷൻ/തസ്തിക വരുന്ന സ്കൂളിൽ ജൂലൈ 15 നകം വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസർ മിന്നൽ സന്ദർശനം നടത്തി അന്നത്തെ ദിവസത്തെ കുട്ടികളുടെ ഹാജർയഹാജരില്ലായ്മ എല്ലാം വിശദമായി ഫിസിക്കലായും രേഖകൾ ഒത്തു നോക്കിയും യി..ഡി.യെ ആധാരമാക്കിയും പരിശോധിച്ച് അധിക ഡിവിഷൻ/തസ്തിക ക്രമപ്രകാരമെന്ന് കണ്ടെത്തിയാൽ ഈ വിവരം സമന്വയ മുഖേന വിദ്യാഭ്യാസ ഡയറക്റ്റർക്ക് ജൂലൈ 15 നകം റിപ്പോർട്ട് ചെയ്യണം. ഈ റിപ്പോർട്ട് ചെയ്ത വിവരം തസ്തിക നിർണ്ണയ ഉത്തരവിൽ രേഖപ്പെടുത്തണം.



ഉപ ചട്ടം 5-ഉപചട്ടം 4 പ്രകാരം ഇത്തരത്തിൽ ലഭിച്ച റിപ്പോർട്ടിൻമേൽ പൊതു വിദ്യാഭ്യാസ ഡയറക്റ്റർ സൂപ്പർ ചെക്ക് ഓഫീസർ മുഖേനയോ,സർക്കാർ നിർദ്ദേശിക്കുന്ന അധികാരികൾ മുഖേനയോ സ്കൂൾ സന്ദർശിച്ച് പരിശോധന നടത്തി പരിശോധനാ വിവരം ഡയറക്റ്ററുടെ ശുപാർശയോടു കൂടി ഒരു സത്യവാങ്മൂലം സഹിതം സർക്കാരിലേക്ക് ആഗസ്റ്റ് 31നകം സമന്വയ മുഖേന സമർപ്പിക്കണം.

ഉപചട്ടം 6- ഇപ്രകാരം ഡയറക്റ്ററുടെ പരിശോധനാറിപ്പോർട്ട് ലഭിച്ചാൽ ആവശ്യമെങ്കിൽ വീണ്ടും സർക്കാർ തലത്തിൽ പരിശോധന നടത്തി സമന്വയ വഴി സർക്കാർ അധിക തസ്തിക അനുവദനീയമാണോ അല്ലയോ എന്ന് സെപ്റ്റമ്പർ 30 നകം ഉത്തരവാക്കണം. ഈ ഉത്തരവ് ലഭിച്ചാൽ വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസർ നേരത്തെ നൽകിയ തസ്തിക നിർണ്ണയ ഉത്തരവ് പുനഃക്രമീകരിച്ച് ഉത്തരവ് പുറപ്പെടുവിക്കേണ്ടതാണ്.ഇത്തരത്തിൽ പുനഃക്രമീകരിച്ച ഉത്തരവിന്റെ പ്രാബല്യ തീയ്യതി ഉപചട്ടം 3 (അധിക തസ്തിക ഒക്റ്റോബർ 1) ആയിരിക്കും

ഉപചട്ടം 7-ഇത്തരത്തിൽ അധിക തസ്തിക സംബന്ധിച്ച് സർക്കാർ നൽകിയ ഉത്തരവിൽ മാനേജർക്കോ തസ്തിക നഷ്ടപ്പെടുന്ന അദ്ധ്യാപകനോ സർക്കാരിലേക്ക് ഉത്തരവ് ലഭിച്ച് 30ദിവസത്തിനകം പുനഃപരിശോധനാ അപേക്ഷ നൽകാവുന്നതാണ്.

ഉപചട്ടം 8-ഈ നിയമങ്ങളിൽ എന്തെല്ലാം അടങ്ങിയിട്ടുണ്ടെങ്കിലും, വർഷത്തിലെ ജനുവരി 31 വരെ ഏത് സമയത്തും വിദ്യാർത്ഥികളുടെ എണ്ണത്തികുറവ് സംഭവിച്ചാൽ, അത് അനുവദിച്ച ഡിവിഷനുകളുടെയോ തസ്തികകളുടെയോ എണ്ണത്തെ ബാധിക്കാൻ പര്യാപ്തമാണെന്ന് കണ്ടെത്തിയാൽ, ഹെഡ്മാസ്റ്റർ അല്ലെങ്കിൽ ഹെഡ്മിസ്ട്രസ് അല്ലെങ്കിൽ വൈസ് പ്രിൻസിപ്പൽ 'സമന്വയ' എന്ന വെബ് പോർട്ടലിലൂടെ ഉടൻ തന്നെ വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസറെ വസ്തുത അറിയിക്കേണ്ടതാണ്. വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസർ, റിപ്പോർട്ട് പരിശോധിച്ചതിന് ശേഷം, ക്ലാസ്, ഡിവിഷൻ അല്ലെങ്കിൽ തസ്തിക കുറയ്ക്കുന്നതിന് മതിയായ കാരണങ്ങൾ കണ്ടെത്തിയാൽ, ഹെഡ്മാസ്റ്ററുടെയോ ഹെഡ്മിസ്ട്രസിന്റെയോ വൈസ് പ്രിൻസിപ്പലിന്റെയോ റിപ്പോർട്ട് ലഭിച്ച തീയതി മുതൽ ഇരുപത് ദിവസത്തിനുള്ളിൽ സ്റ്റാഫ് ഫിക്സേഷൻ ഓർഡർ പരിഷ്കരിക്കും. എന്നാൽ, ഈ ചട്ടത്തിന് കീഴിലുള്ള ഒരു ഉത്തരവും അതുവഴി ബാധിക്കാൻ സാധ്യതയുള്ള കക്ഷികൾക്ക് അറിയിപ്പ് കൂടാതെ പുറപ്പെടുവിക്കാൻ പാടില്ല. ഡിവിഷനുകളോ തസ്തികകളോ കുറയ്ക്കുന്നത് വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസറുടെ ഉത്തരവിന്റെ തീയതി മുതൽ മാത്രമേ പ്രാബല്യത്തിൽ വരൂ. ചട്ടം 12 ഡി പ്രകാരം പറഞ്ഞിരിക്കുന്ന അപ്പീൽ വ്യവസ്ഥ പുതുക്കിയ ഉത്തരവിനെതിരെ ബാധകമാണ്.”

(b) in rule 12C,-

(i) in sub-rule (1), in the opening sentence, after the words “in Primary Schools” the words and symbols “through web portal ‘SAMANWAYA’” shall be inserted;

പുതിയ ചട്ടം 12 സി

12C. Scrutiny of staff fixation by higher officers:- (1) The District Educational Officer shall scrutinise all orders passed by the Assistant Educational Officer in regard to fixation of staff strength in Primary Schools through web portal ‘SAMANWAYA" and may revise such of the orders as are found necessary. Such revision orders shall be passed before the end of August every year and forward copy of such orders to the Deputy Director (Education) and the Manager/ Headmaster.

തസ്തിക നിർണ്ണയ പരിശോധന സമന്വയ വഴിയാക്കി ചട്ടത്തിൽ ഉൾപ്പെടുത്തി

(ii) in sub-rule (2), in the opening sentence, after the words “ Training Schools” the words and symbols “through ‘SAMANWAYA’” shall be inserted;

പുതിയ ഉപചട്ടം 2

2) The 70 [Deputy Director (Education)] shall scrutinise all orders passed by the District Educational Officer in regard to the fixation of staff strength in High and Training Schools “through ‘SAMANWAYA’” and may revise such of the orders as are found necessary. Such revision orders shall be passed before the end of August every year and forward copy of such orders to the Director and the Manager/Headmaster. The Deputy Director (Education) shall also verify the correctness of the fixation orders of the Assistant Educational Officer and the revision orders of the District Educational Officer relating to at least 10 percent of the Primary Schools within his jurisdiction before the end of September every year and may revise such of the orders as are found necessary. Copies of such orders passed shall be forwarded to the Director/ Manager/ Headmaster.

(c) in rule 12 D, the proviso to sub-rule (1) shall be omitted.

Provided that in the case of High Schools where a re-verification of strength of pupils has been done by the Deputy Director (Edn.) under rule 12, he shall not entertain appeals against staff fixation orders issued on the basis of his verification reports. In such cases the appeal shall lie
to the Director of Public Instruction (
ഒഴിവാക്കി)

(d) the Note below rule 15A shall be omitted.

Note:- The 10% concession shall automatically apply only when the first visit is done by the Dist. Educational Officer/Asst. Educational Officer after September. When a subsequent verification is done after September, 10% allowance will be allowed, only to support the 1 st verification and not for increasing the staff beyond what has been fixed in the first verification. (ഒഴിവാക്കി)

(e) in rule 16, after the words and symbol “appropriate action in the matter”. the following sentence shall be inserted at the end, namely:-

The Super Check Officer or Authorized Officer shall conduct such checking at any time during the academic year and the Director shall issue orders on it within the school year itself.”;

16. Notwithstanding anything contained in these rules, any Officer authorised by the Government in this behalf shall, for the purpose of checking the staff fixation proceedings made by the Educational Officers, enter any school, or any office under the Education Department, call for the relevant records and make enquiries to find out whether any irregularity has been committed in staff fixation. In the course of the said enquiry the authorized Officer can inspect schools, verify the
strength of pupils, check the area of Class rooms, call for records from Headmasters, Managers and Educational Officers and do such other acts as may be deemed necessary. As soon as the enquiry is over the authorised officer shall send a detailed report thereon to the Director of Public Instruction for appropriate action in the matter.The Super Check Officer or Authorized Officer shall conduct such checking at any time during the academic year and the Director shall issue orders on it within the school year itself.


തസ്തിക നിർണ്ണയ ഉത്തരവിൽ സൂപ്പർ ചെക്ക് ഓഫീസറുടെയോ അധികാരികളുടെയോ അന്വേഷണത്താൽ മാറ്റം വരുത്തുമ്പോൾ അത് സംബന്ധിച്ച ഉത്തരവ് അതേ സ്കൂൾ വർഷത്തിൽ നൽകിയിരിക്കണം എന്ന് ഭേദഗതി വരുത്തി.

(f) after rule 16, the following rule shall be inserted, namely:-

17. When the creation of a new post or holding of a post through bogus admission or forged attendance is detected on a verification conducted by the Educational Officer or Deputy Director, Education or Super Check Officer or Director or any other officer authorised by the Government, the pecuniary loss caused to the Government on account of the creation or holding of such posts shall be fully recovered from the teacher in charge of the class, Headmaster or Headmistress or Vice-Principal, as the case may be, or Manager or Educational Officers concerned who are responsible for the same and disciplinary action shall also be initiated against the concerned".

വിദ്യാഭ്യാസ ഓഫീസർ അല്ലെങ്കിൽ ഡെപ്യൂട്ടി ഡയറക്ടർ,  സൂപ്പർ ചെക്ക് ഓഫീസർ അല്ലെങ്കിൽ  ഡയറക്ടർ അല്ലെങ്കിൽ സർക്കാർ അധികാരപ്പെടുത്തിയ മറ്റേതെങ്കിലും ഉദ്യോഗസ്ഥൻ നടത്തിയ പരിശോധനയിൽ വ്യാജ പ്രവേശനത്തിലൂടെയോ വ്യാജ ഹാജർ വഴിയോ പുതിയ തസ്തിക  സൃഷ്ടിക്കുകയോ തസ്തിക കൈവശം വയ്ക്കുകയോ ചെയ്യുമ്പോൾ. അത്തരം തസ്തികകൾ സൃഷ്ടിക്കുന്നതിനോ കൈവശം വച്ചിരിക്കുന്നതിനോ സർക്കാരിന് സംഭവിക്കുന്ന നഷ്ടം ക്ലാസിന്റെ ചുമതലയുള്ള അധ്യാപകൻ, ഹെഡ്മാസ്റ്റർ അല്ലെങ്കിൽ ഹെഡ്മിസ്ട്രസ് അല്ലെങ്കിൽ വൈസ്  പ്രിൻസിപ്പൽ എന്നിവരിൽ നിന്നോ അല്ലെങ്കിൽ ബന്ധപ്പെട്ട മാനേജർമാരിൽ നിന്നോ വിദ്യാഭ്യാസ  ഓഫീസർമാരിൽ നിന്നോ പൂർണ്ണമായും ഈടാക്കുന്നതാണ്. ഇതിന് ഉത്തരവാദികളായ ബന്ധപ്പെട്ടവർക്കെതിരെ അച്ചടക്ക നടപടിയും ആരംഭിക്കും.


കെ.ഇ.ആർ ഭേദഗതി സംബന്ധിച്ച മുൻ പഠനം

No comments:

Post a Comment